Marsjen

Løyper

Løypene 2017
Vi garanterer en rå utfordring i et ekte høyfjellsløp med en stigning på 1000 høydemeter. Langs løypa er det mange trimmere som går, så stemningen er helt spesiell. I år blir det mulig å konkurrere i 22 km og 12 km løype. 22km løypen går hele veien opp til toppen av Norefjell; Høgevardetoppen på 1459 moh. En fantastisk løpsopplevelse!

Ønsker du en litt mindre heftig løpetur kan du ta av ved Steinmannen etter å ha løpt opp Leppejuv og derfra løpe over Augunshaug og ned Bøseterbakken – 12 km løypa.

For dere som velger å ta det som en tur kan dere velge om dere vil gå 22 km, 12 km eller 5 km. Nytt i fjor var ny trasé for 5 km løypa. Løypekart for 5 km på pdf er den gamle løypen så se bort i fra dette. Den går på grusløype hele veien og gjør det mulig for både rullestoler og barnevogner å komme seg rundt løypa. Alle løypene byr på fantastiske utsiktspunkter, mange flotte rasteplasser, samt en og annen overkommelig utfordring.

For løypkart og løypeprofil trykk HER.

Løypebeskrivelse

22 km
Start ved Norefjell Ski og Spa Hotell og derfra går ferden på grusvei opp til Leppejuv hvor du finner første matstasjon. Herfra holder du grusveien til venstre og følger sti på vestsiden av juvet opp til Steinmannen. Dette er et tungt og langt parti så husk å holde igjen på kreftene. Når du er forbi juvet er det fortsatt et stykke igjen med motbakker før du er ved Steinmannen. Når du kommer opp til Steinmannen tar 12 km til høyre mens 22 km tar til venstre og fortsetter oppover til Høgevardehytta. Her følger du merket løype som går over Høgevardetoppen og rundt vannet. Pass på å se nøye etter merkinger her ved dårlig sikt. Når du er ferdig med sløyfen er det samme trasee ned igjen til Steinmannen før man her holder rett frem og over Augunshaug. Ned Agunshaug er det et bratt parti før det slaker noe  ut ned til Danseflata. Fra Danseflata kommer det et nytt tøft utforparti ned Bøseterbakken (alpintbakke). I bunn av Bøseterbakken har du bare noen hundremeter igjen før du er i mål.

12 km
Start ved Norefjell Ski og Spa Hotell og derfra går ferden på grusvei opp til Leppejuv hvor du finner første matstasjon. Herfra holder du grusveien til venstre og følger sti på vestsiden av juvet opp til Steinmannen. Dette er et tungt og langt parti så husk å holde igjen på kreftene. Når du er forbi juvet er det fortsatt et stykke igjen med motbakker før du er ved Steinmannen. Når du kommer opp til Steinmannen skiller 22 km og 12 km traseen seg. 12 km tar av til høyre og fortsetter ferden over Augunshaug. Ned Agunshaug er det et bratt parti før det slaker ut noe ned til Danseflata. Fra Danseflata kommer det et nytt tøft utforparti ned Bøseterbakken (alpintbakke). I bunn av Bøseterbakken har du bare noen hundremeter igjen før du er i mål.

5 km
Start ved Norefjell Ski og Spa Hotell og derfra går ferden på grusvei opp til Leppejuv hvor du finner første matstasjon. Her følger 22 km og 12 km grusveien til venstre mens 5 km tar grusveien som går til høyre. Detter er Øvre Djupsjøløpye som fører deg til Bøseterheisen, og derfra på grusvei helt ned til mål ved hotellet. Rundløypa er ny i fjor og gjør det mulig å komme seg rundt med både vogn, men man må være forberedte på at det til tider kan være litt tung grus å trille på.

Husk å heie og lage god stemning rundt i løypene!